mandag den 27. september 2010

Nederdelsopgaven


Tittekant (øverst) og skråbånd
 I weekenden fik jeg endelig klippet skråbånd og lavet tittekanter. Til tittekanterne lavede jeg skråbåndene ca. 2,2 cm brede. De blev så foldet omkring en rimelig kraftig bomuldssnor (sejlgarn, tror jeg nok), og snoren blev "lukket inde" ved at sy en stikning med lynlåstrykfoden. Så var de klar til at blive syet på nederdelen.

Skråbåndene ville jeg egentlig have lavet med en autoriseret skråbåndsfolder, men da jeg ikke har sådan en, og i øvrigt heller ikke var tilfreds med standard-bredden, valgte jeg at presse dem uden sådan et redsab.
Jeg lavede nogle skråbånd, ca. 4,2 cm. brede, som jeg syede sammen på skrå for at få et langt bånd. Det var faktisk lidt tricky at sy dem sammen på skrå, så det blev ens. Så strøg jeg dem i form, ved først at markere midten påp bånden og herefter folder de to kanter indtil midten. Det gik forholdsvis nemt. Det svære var at få b åndet til at holde formen. Her fandt jeg ud af, at det hjalp at rulle det op, lige efter det var blevet strøget.
Resultatet er blever rigtig godt. Jeg er overrasket over, hvor elastisk båndet bliver, når det er klippet på skrå. Nu behøver jeg aldrig klage over, at jeg ikke kan få skråbånd i de rigtige farver og materialer længere :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar