torsdag den 16. september 2010

Nederdelsopgaven


Et sæt med nederdel og vest
fra St-Martins

Siden semesterstart midt i august har vi arbejdet med konstruktion af nederdele og for en uges tid siden fik vi stillet en opgave med temaet "Mig og min yndlingsdesigner". Produktet skal udmunde i en selvkonstrueret og designet nederdel.

Jeg besluttede mig for at arbejde med St-Martins som min yndlingsdesigner. Jeg er vild med den måde, de sammensætter meget klassiske materialer og mønstre og de meget smukke broderier. Deres designs, ihvertfald deres nederdels- og jakkesæt oser af lækkert klassisk skrædderarbejde med sådan noget som paspolerede lommer og wienerlæg, men samtidig er det ikke mere klassisk og fint, end man godt kan bruge det.

 
Nederdelsskitser

Det jeg skulle lave, skulle derfor være i et enkelt materiale, gerne nålestribet og med nogle smarte detaljer til at bryde det klassiske look. Samtidig ville jeg gerne lave noget funktionelt, som kan bruges i hverdagen, dvs. det skal fremstilles af materialer, der kan vaskes, og have et snit, så man kan bevæge sig (cykle) i det. Det er nemlig min eneste anke mod den smukke nederdel på billedet - den er for stram til en cykel. Jeg besluttede også at sy til mig selv, da jeg jo har mig selv ved hånden.

Jeg tegnede en række skitser af mulige nederdele med inspiration i en mængde modeblade. Mine nederdelsskitser ses på billedet til højre. Jeg besluttede mig for den øverste for og den mellemste til højre som bagstykke.

Nederdelen skal sys af nålestribet uld og de dobbelte kanter skal vær en tittekant (på belægningen) og et skråbånd på resten af kanterne lavet af noget mønstret bomuld.

Næste del af projektet er at få tegnet et mønster og få det syet op i stout, så jeg kan tilpasse det.
 
Prøve af det nålestribede uld

Ingen kommentarer:

Send en kommentar